Curso de Boas Práticas na Orientação Doutoral
- Apresentações e boas-vindas. Orientação no curso. Dinâmica de team-building;
- A mudança paradigmática na educação doutoral e, consequentemente nas formas de supervisão;
- Os novos objetivos e os atuais desafios do ‘doutoramento’. As competências que os doutorandos devem demonstrar no final do processo doutoral;
- A importância da supervisão doutoral;
- As expectativas dos doutorandos (e sobre os doutorandos pelos orientadores). A alocação de responsabilidades no processo doutoral;
- O orientador: importância, papéis e estilos de orientação.
Almoço
- Think tank: boas práticas e recomendações para orientar teses
- Discussão de caso em pequenos grupos com partilha
- Boas Práticas para gestão de problemas na orientação
- Conclusões. Wrap-up & take-home messages
Fundamentação:
«Supervision must be a collective effort with clearly defined and written responsibilities of the main supervisor, supervisory team, doctoral candidate, doctoral school, research group and the institution, leaving room for the individual development of the doctoral candidate. Providing professional development to supervisors is an institutional responsibility, whether organised through formal training or informal sharing of experiences among staff (…)» (Salzburg II 2010) «Quality in supervision is the key-factor for making the doctoral candidate develop and GROW as a researcher. Supervison is different from teaching. It does not follow a curriculum, but should consist of advice to a developing researcher, enabling him or her to avoid pitfalls on the path to completing the research project and ensure that results are obtained in a methodologically sound way.» (ARDE 2013)